Ana səhifə

S/Y TURQUOISE YUNAN ADALARI GEZİSİ

31 Mayıs 2012 Perşembe

Mürettebat : Azmi Özer, Zeliha Özer

12:15’de Teos Marina’dan ayrılıyoruz. Hedefimiz Çeşme’den çıkışımızı alıp Midilli’ye gitmek.

İlk durak Kokar Koyu olacak. Nazlım teknesi ile buluşacağız.

16:10’da Kokar Koyu’da dipteki ilk dubaya (şamandraya) bağlandık. Kokar Koyu’nda dağlar denize dik indiğinden koy derin. 20 metrenin üzerinde.

Turquoise Kokar Koyunda

Botumuzu indiriyoruz. Nazlım’dakiler balık tutuyor. Sen de dene diyorlar. Bir karagöz tutuyorum. Akşama midyeli makarna, fırında balık, bol salata, kavun, yanında uzo ile hep beraber yiyoruz.

01 Haziran 2012 Cuma

10:30’da Kokar Koyu’ndan ayrılıyoruz. Önümüzdeki durak Nergis Koyu.

15:00’de Nergis Koyu’nda demirledik. 4 yelkenli geceyi geçireceğiz. Cumartesi koyda 13 tekne olduk. Geçen sene sadece biz olurduk. Demek hafta sonları oldukça kalabalık oluyor.

Nazlım’da Akşam Yemeği

Nergis Koyu’nda 2 gece geçirdik. Deniz pek sıcak olmadığından denizde ben 15 dakika kadar, Zeliha 30 dakika kadar kalıyoruz.

Çeşme’ye giderken

Cumartesi gecesi çok yağmur yağdı. Tekneye su girmemiş. Takvimlerde 3 Haziran 3 günlük fırtına gösterdiğinden, hava durumu için Teos Marina’yı aradık. Hava çok sakin görünüyormuş. Yurtdışı çıkış işlemleri için Çeşme’ye gitmeye karar verdik.

Pazar günü sabah 09:40’da Nergis Koyu’ndan ayrılıyoruz.

Rüzgar 12 knot civarında, hızımız 7,7-7,9 knot arasında. Hemen hemen tam arma gidiyoruz. Epey yatmamıza rağmen keyifli bir seyir oluyor. Gerçek rüzgarın 2/3’ü kadar sürat yapabiliyoruz.

Çeşme’ye giderken yatan teknede fırının konumu

14:35’de Çeşme Marina’ya bağlanıyoruz.

04 Haziran 2012 Pazartesi

Yurtdışı çıkış işlemleri yaptırıldı.

Sırasıyla Liman Başkanlığı, Pasaport polisi (herkes pasaportu ile), Gümrük’de işlemler tamamlandı.

13:00’de yakıtımızı aldıktan sonra Çeşme Marina’dan ayrıldık. Hedefimiz Sakız Adası/Yunanistan’da Langadha.

Langadha-Sakız Adası

16:10’da Langadha’nın bulunduğu koy olan Ormos Kolokithias girişine geliyoruz.

16:45’de Langadha’ya 15 metre derinliğe demir atıp kıçtan kara bağlandık.

Turquoise Langadha Rıhtımında

Langadha-Sakız/Yunanistan

Langadha-Ormos Kolokitias (04.06.2012 16:45) 38°28’.637N 026°07’.430 E.

Ormos Kolokitias 3 tarafı kapalı, doğusu açık, sakin bir koy. Langadha küçük bir köy. Rıhtımına (arkasında yol olan kısmına) 10-15 tekne kıçtankara bağlanabilir. Koy derin, 15-20 metreye zincir atılmalı. Rıhtımda derinlik 5 metre civarında. Dip iyi tutuyor. Restoranların olduğu (minik) mendirek tarafındaki rıhtımda derinlik az, balıkçı motorları bağlanıyor. Sempatik bir yer değil, geceleme için tercih edilebilir.

Rıhtıma kıçtan kara bağlandıktan sonra Zeliha teknede kaldı. Ben önce sahilden yürüdüm. Kiliseye gelince (kapalıydı) bir üst yoldan geri yürümeye başladım. Bir evin bahçesinden sokağa taşan, üzerinde çok fazla meyvesi olan kayısı ağacının resmini çektim. Kayısı toplayan aile bana yarım kg kadar kayısı verdi. Para teklif ettim, kabul etmediler. Dar sokakda resim çektim. İki katlı evlerden biraz ilerdekinin üst katından pis su kovasını caddeye boşalttılar. Sahile saptım. Mini markette 5 litrelik su 3 €.

Langadha

Akşam sahilde panosunda Türkçe yazan “O Пασσας” isimli balık tavernasına gittik. 4 tane balığı var, bayat. Izgara ahtapot (9€), midye (7 adet 5 €), şiş (6 €) ve patlıcan salatası istedik. 26 € hesap geldi. Sadece midye güzeldi. Özel sosla haşlanmış idi.

05 Haziran 2012 Salı

06:00’da Langadha’dan demir aldık. Rüzgâr yok. Gün doğuyor. Manzara çok güzel. Hedefimiz Midilli.

Langadha’dan demir aldık

Midilli’ye 2-3 mil kala her yer balıkçıların atmış olduğu şamandalarla dolu. Yüzlercesi denizde olmalı. Stresli bir yanaşma oluyor.

15:40’da Midilli gümrüğüne yanaştık. Sırasıyla pasaport polisine, gümrüğe (transitlog almak için (45 €, 6 ay geçerli) ve Port Authority’e gidip işlemleri yaptırdım. Rıhtımda 25 nolu yer ayrıldı. Liman giriş ücreti 15 €.

16:40’da rıhtımda 25 nolu yere aborda olduk. Liman başkanlığında tanıştığım İngiliz yardım ettiğinden yanaşmak kolay oldu.

Chartplotter’da konumum:

39°06’.368N 026°33’.3830E. Tekne karada görünüyor. 25 nolu rihtımda derinlik 1,7 m+2,2 m=3,9 m.

Turquoise Midilli Rıhtımı’nda

Midilli’de ilk işimiz internet bağlantısı satın almak. Cosmote’a gittik. İnternet sitesinde bilgisayardan internete bağlanmak için 50 € tutarındaki full paket alırsan 30 gün internet bedava yazıyor. Midilli’deki kız bizde o paket yok diyor. 30 günlük bağlantı için 30 € USB stick, 40 € 30 gün 5 GB internet için olmak üzere 70 € ödüyorum. Internet sitesine göre aynı fiyata 2 tane 30 günlük paket alabilecektim. 12 ay içinde bir yükleme yapılırsa hat korunuyor.

Akşam Liman’da “Şişman Jimmy Restaurant”da yedik. Zaten Türk kıyılarına yakın adalarda restoranlarda Türkçe yazı bulunabiliyor ve garsonlar da biraz Türkçe konuşabiliyor. Sinarit’in kilosu 40 € idi.

Şişman Jimmy Restaurant

Patlıcan salatası bizdekinden oldukça farklı, karides ise bol soslu. Saganaki kızarmış peynir güzeldi. Yanında uzo içtik. Bize yemekler ağır geldi.

Midilli’de ana sokak limanın önündeki caddenin arkasındaki alışveriş sokağı. Sokağın sonundaki parkta portakal ağaçlarında meyveler dolu.

6 Haziran sabahı yürüyerek Midilliyi dolaştık. Arka sokaklarda yürüdük. 1894 yılında yapılan Agios Therapon Kilisesi Mitilli’deki en önemli yapı. 1885’de yeniden inşa edilen The Metropolitan Church of Agios Athanasios daha yukarılarda, Eski Çarşı’ya giderken.

Hemen biraz daha yukarıda 1825 tarihinde yapılmış olan Yeni Cami, daha doğrusu kalıntıları var.

Yukarıya kaleye çıkıyoruz. Kale oldukça büyük. Çok sayıda Osmanlı yapısı iyi durumda.

Agios Therapon Kilises- Midilli

The Metropolitan Church of Agios Athanasios

Eski Çarşı-Midilli

Yeni Cami-Midilli

Kale-Midilli

Kale’de Medrese

Kaleden dönüşte, Limanda, kilisenin önündeki tarihi yapıda bulunan kafeye gittik. Krep iki kişiyi doyuracak büyüklükte idi.

07 Haziran 2012 Perşembe

Saat 8:00’de yerel bir araba kiralama şirketinden (Egeon) bir Hyundai i10 araba kiraladık. 2 günlük 45 Euro. Yanınmıza belki akşam konaklarız diye eşyada alıp kuzeye doğru yola çıktık. İlk durak Mantamados’daki Moni Taksiarkhon manastırı. Saat 9:30.

Moni Taksiarkhon Manastırı – Mantamados-Midilli

Bu manastır içindeki siyah başmelek Mikail ikonu ile ünlü.

Moni Taksiarkhon Manastırı - Mantamados

Oldukça büyük, içinde siyah kıyafetli yaşlı çok sayıda rahibe yaşıyor.

Sonraki durak Skaminia isimli bir dağ köyü. Türkiye manzaralı, telefonlarımız çekiyor ve Türkiye ile konuşuyoruz. Saat 10:10.

Skaminia-Midilli Adası/Yunanistan

Adanın en kuzeyindeki Molyvos kasabası 1923 öncesi Müslüman nüfusun bol olduğu bir yer. Adanın ikinci büyük kalesi burada. Molyvos (Molova-Mithimna)-Midilli Adası

Oktabus Restaurant-Mithimna-Midilli Adası

Önce sahildeki (Oktabus) tavernada yemeğimizi yedik. Sonra kaleyi gezdik.

Mithimna (Molyvos) Limanı

Mithimna (Molyvos) Limanı 5-6 tekne yanaşmaya uygun. Derinlik yeterli ve su-elektrik var. Yol düşerse rahatlıkla bağlanılabilinir. Liman polisi ve port authority var.

Molova Kalesi- Kapı üzerinde Osmanlı yazıtı

Sonraki durak Petra. 16.yy bazilikası Agios Nikolaos, içinde orijinal freskler var. Bir kaya kütlesi üzerine kurulmuş Panagia Glykofilousa kilisesine tırmandık (103 basamak).

Panagia Glykofilousa Kilisesi - Petra- Midilli

Yol üzerindeki bir manastırı daha gezmek istedik ama kapalıydı.

Kalloni sahiline indik. Kumsal boyunca plajlar ve restoranlar var. Bir kafeye oturduk, taze portakal suyu ve dondurmalı kahve içip dinlendik.

Dağların tepesindeki Agiasos köyüne tırmandık. Daracık sokakları taş evleri ile sempatik, ama araba ile dar sokaklardan tırmanmak ürkütüyor. Merkezdeki Panagia Vrefokratoussa Manastır kilisesini geziyor hemen yanındaki dükkanlardan anı için seramik bir gaz lambası alıyoruz. Ayvalık’la seramik kardeşliği var.

Panagia Vrefokratoussa Kilisesi- Agiasos

Agiasos-Midilli

Köyün içindeki Plomari okunu izleyerek dağlara doğru gidiyoruz. Olimpos dağına doğru yükseliyoruz, o ne yol kapatılmış askeri bir tesis var, yandaki toprak yola giriyoruz gidilecek gibi değil, geri dönüp tekrar Agiasos’a girip yolu soruyoruz, gösterdikleri yere güvenemiyoruz, benzinimizde uyarı verdi, geldiğimiz yoldan Mitilini’ye dönüyoruz. Plomari yarına kalsın.

Agiasos-Midilli Adası

Öğlenki yemek bize ağır geldi, akşam teknede peynirli makarna ve yoğurt yedik.

08 Haziran 2012 Cuma

Teknede kahvaltı sonrası 9:30 gibi yola çıktık, şehir içi trafik yoğun, yanlış yola girip hastaneye önünden döndük, tesadüfen yolu bulup şehirden çıktık. İlk durak Kolloni yakınındaki Moni Leimonos Manastır kompleksi, bir ovaya dağılmış yapılar (onlarca kilisecik/şapel) var.

Moni Leimonos Manastırı - Kolloni civarı-Midilli

İçindeki kilise kapalı, müzesini geziyoruz.

Kutsal su - Moni Leimonos Manastırı

Moni Leimonos Manastırı

Yoldaki diğer manastır Moni Perivolis’te inşaat çalışmaları var, kapalı. Dışarıdan resim çektik.

Moni Perivolis Manastırı-Midilli Adası

Sigri yolu üzerinde Antissa’nın meydanı görülmeye değermiş. Yolda Antissa Meydanı’nı görmeden gitmeyin uyarı tabelasını görünce yoldan birkaç yüz metre saparak Meydan’a gidiyoruz. 3 çınar altında birkaç kafe var. Biri eski taş bina. Vakit harcamak istemiyoruz. Sigri yolu üzerinde sönmüş bir volkanın üzerinde tepede kurulu Moni Ypsilou manastırına çıkıyoruz. Tepenin etrafına bir gidiş bir de geliş yolu yapılmış. Tepeye yakın askeri tesis var, demek ki bu tesis için yol yapılmış!

Moni Ypsilou Manastırı-Sigri civarı-Midilli Adası

Dağlık yoldan Sigri’ye gidiyoruz. Sigri pek tekneyle gelinecek bir yer değil. Bir Osmanlı Kalesi var. Kapalı, kapısının üzerinde Osmanlı Tuğrası var.

Sahilde isimsiz bir restoranın tahtasında Midilli’nin en iyi taze balığı yazıyor. Oturduk barbun ızgara, ahtapot ızgara ve yeşil salata için 33 € ödüyoruz. Gerçekten bu gezimizde yediğimiz en lezzetli yemek oldu.

Sigri’de Osmanlı Kalesi

Sigri’de sahildeki restoran

Haritamızda görünen sahil yolunu bulamadığımızdan, geldiğimiz yoldan dönüp Skala Erosou’ya gidiyoruz. Burası güzel bir plaj. Kumsalın hemen arkası restoran ve kafe dolu. Bodrum’daki Yahşi’ye benziyor.

Skala Erosou

Plomari’ye gitmeye karar veriyoruz. Mitillini’ye yaklaşınca sağa dönüyoruz. 30 km.’lik yol yine dağlardan çıkıp iniyor. Bize pek cazip görünmüyor. Ancak rıhtımında teknenin yanaşabileceği derin yerler var. Gerektiğinde tekne ile gelinebilinir. Sahilde bir kafeye oturuyoruz. Madem Midillini’nin uzo merkezi dönüşte Barbayanni fabrikasına uğrayıp 1 litrelik yeşil uzo (13,90 €) alıyoruz.

Plomari-Midilli

Son olarak Moria’ya uğrayıp Roma döneminden kalma su kemerini görüyoruz.

Moria- Su Kemeri-Midilli Adası/Yunanistan

Yol üzerindeki süper marketten alışveriş yapıp Mitillini’deki teknemize dönüyoruz.

09 Haziran 2012 Cumartesi

Mikonos için tekneyi hazırlıyoruz. Uzun uğraşıdan sonra rıhtımdaki su-elektrik kutusunu çalıştırmak için 5 €’ya plastik kart aldık. 3 Kwh elektrik ve 500 lt su hakkımız oldu. Fakat kart makineye girmiyor. İlerimizdeki balıkçı su ücretsiz, bizim hortumdan kullanabilirsiniz diyor. Su tankını doldurup tekneyi yıkıyorum. Alışveriş sonrası tekne 130 millik Mikonos yolculuğuna hazır.

10 Haziran 2012 Pazar

Hava durumuna göre bugün Psara Adasından sonra 5 bofor kuzeyli rüzgar olacak. Ben de rahatça Mikonos’a gidebilirim.

Liman Başkanlığı 7 gün, 24 saat açık. Sabah 6:00’da Transitlog işlemlerimi yaptırıyor ve 06:30’da motoru çalıştırıyorum.

Rüzgar 3-4 knot civarında, güneybatıdan geliyor. Hava tahmini bu yolculuk sırasında hiç tutmayacak. Chartplotter saçmalıyor. Yerimizi bulamıyor. Tekneyi 10-15 millik farklı konumlarda gösteriyor. Yine de hedefimize ilerliyoruz. Sakız Adasının kuzeyinde 10-12 knot rüzgar yakalıyoruz. Yelkenler tam açık, hızımız iyi, fakat sürekli tramolalarla Sakız Adasını aşmaya çalışıyoruz.

Psara Adasında Günbatımı

Rüzgar sürekli güneybatıdan 5-8 knot arası geliyor. Gece boyunca orsa seyirle 3-5 knot hız yapabiliyoruz. Gün ışıması ile rüzgar tamamen kesiliyor. Koca deniz havuz gibi. Yunuslar bizimle oynamaya geliyor. 6 saat motor seyri yaparak Mikonos’a geliyoruz. Hava durumuna göre rüzgar 3 gün güneyden geleceğinden, kuzeye açık Ornos Korfoz’a demir atıyoruz ve rüzgar kuzeye dönüyor.

Denize giriyoruz. 7-8 metre derinlikteki su çok berrak. Saat 15:00’de Marina’ya (Yeni Liman’a) bağlanıyoruz. 2 ponton var, bazılarında palamar halatı var. Su ve elektrik yok. Liman polisi 09:00-12:00 arası kulübesinde. Şehirdeki Liman başkanlığı sürekli açıkmış.

Mikonos/Yunanistan

Gece boyunca 15 dakika uyuduğumdan günü dinlenerek ve erkenden uyuyarak geçirdik.

12 Haziran 2012 Salı

Sabah Liman Polisinde işlemlerimi yaptırdıktan sonra hemen yolun karşısından Hyundai Athos kiralıyorum (30 €/gün). Mikonos küçük ada, mesafeler kısa, fakat dağlık ve ana yollar dışında plajlara giden yollar dar ve çok dik.

Kale-Ano Mera, Mikonos’un yolları genelde böyle

Ano Mera adanın ortalarında bir köy. Kalesi (daha doğrusu kale kalıntısı) ve meydanındaki 16. Yüzyıl manastırı Panagia Tourliani ile meşhur. Manastır işlemeli mermerden yapılmış. Sevimli, diğer manastırlardan oldukça farklı.

Köyün meydanında yemeğimizi yedikten sonra adanın görülebilecek yerleri olan plajlara gideceğiz. Amaç hem gezmek, hem de tekne ile kalınabilecek güzel yerleri bulmak.

Panagia Tourliani Manastırı- Ano Mera-Mikonos

Önce Kafalitis, sonra da ilk gün uğradığımız koyun güneye bakan tarafı olan Ormos Ornos’a gidiyoruz. İkincisi teknelerle dolu. Plajı kumsal ve kalabalık, otopark ücretli.

Güneye açık, kuzeye kapalı koy Ornos-Mikonos

Super Paradise Plajı-Mikonos

Süper Pradise ve Paradise plajları eskiden çıplaklar kampı imiş. Şimdi toplamda 1-2 üstsüz var, hepsi kapanık. Agrari en sakin plaj konumunda, belki de uzak olmasından dolayıdır. Oysa sempatik bir restoranı var.

Tepedeki müze haline getirilmiş yel değirmenini gezdikten sonra yedek mazot bidonlarımızı doldurup teknemize dönüyoruz.

Mikonos’un tepeden görünüşü

Akşam hava kararınca Mikonos’a gidiyoruz. Mutlaka herkesin kaybolduğu dar ve karmaşık sokaklarında dolaşıyoruz. Ara sokaklarda Pasagglio’da deniz ürünleri yiyoruz. 2 kişilik kocaman tabakta karides, kalamar, ahtapot, midye ve biraz da balık var (38 €). Yanında tabii ki uzo.

Saat 23:30’da ömrümün en garip otopark macerasını yaşıyoruz. Arabayı şehrin girişindeki çok büyük otoparka park etmiştik. Çıkışa 3 Yunan plakalı araba park etmiş. İtalyanlar polisi arıyor, polisin cevabı bekleyin, onlar çıkınca siz de çıkarsınız oluyor. Ya 2 gün gelmezlerse diye soruyor, cevap yapabileceğimiz bir şey yok. İtalyanlar kafa çalıştırıyor. Fatihin gemileri aşırttığı gibi, arabaları yüksek kaldırımdan aşırtabilmek için birkaç taş buluyorlar. Kendileri geçtikten sonra, bize ve bir başkasına daha yardım edip karşıya geçiriyor. Neyse artık teknemizde rahatız.

13 Haziran 2012 Çarşamba

Saat 12:30’da işlemleri tamamladıktan sonra şehrin hemen güneyindeki kumsalın bulunduğu 10 metreye koya demir atıyoruz. Kıyıya yaklaştıkça deniz önce 4-5 metreye düşüyor, sonra da 0,5 m. derinlikteki büyük bir kaya tabakasına dönüşüyor. Deniz çok güzel, berrak ve sıcak. Ohh, dünya varmış.

14 Haziran 2012 Perşembe

Her sabah kalktığımda tekne nem içinde kalırken bu sabah hiç nem olmamış. Sabah 08:00’de deniz havuz gibi, kıpırtı yok. Denizde uzunca yüzdükten sonra kahvaltı yapıyoruz. Kahvaltının sonlarına doğru rüzgar 10 knota, hemen 10 dakika içinde 27 knota ulaşıyor. Koyda 3 tekneyiz. Hepimiz belki de olayı anlamak ve karar vermek için bekliyoruz. Cosmote internet bugün de çalışmıyor. Önce büyük tekne gidiyor. Koyda dalgalar büyüdü, artık kalmamız mümkün değil. Demir alıyoruz. Bu sabah kuzeyli rüzgardan korunmak için adanın güneyindeki koylara gidecektik, fakat bu rüzgarda kanaldan geçmek tehlikeli olabilir. Siros’a gitmeye karar verdik. Biraz açılınca rüzgar 38 knota, yani fırtına seviyesine yükseldi. Mikonos Marina’ya yöneldik. Çıktığımız yer boş, iki tekne arasında 2 teknelik boş yer var. Kıyıdaki 2 kişinin halat bağlama yardımıyla 25-30 knot rüzgar altında kolayca bağlandık.

Tekrar giriş işlemlerini yaptırdım.

BAĞLAMA YERLERİ

Yunan Adaları

Chios (Sakız Adası)

Langadha-Ormos Kolokitias (04.06.2012 16:45) (Imray S.423)

Lesvos (Midilli Adası)

Mitillini (05.06.2012 15:00) (Imray S.405)

39°06’.368N 26°33’.383E.

Güneyden gelirken 3 mil boyunca, liman girişi dahil denizde yüzlerce balıkçıların bıraktığı ağ/olta bidonları var. Bazılarında minik bayrak var, fakat genelde küçükler ve görmek aşırı dikkat istiyor.

Mendireğin güney kısmında marina var. Biz kuzeydeki iç limanı (şehir merkezini) tercih ettik. Girişte sancak tarafında Gümrük var. Yunanistan’a ilk giriş için oraya yanaşmak gerekiyor. Önce pasaport polisine gidip pasaporta giriş yapılıyor, sonra aynı yerde gümrükte Transitlog çıkarılıyor (45 €). Son olarak şehir istikametinde 100 metre kadar ileride üzerinde Yunan bayrağı olan binanın 2. Katında Liman Başkanlığı’na gidip gerekli evrakları doldurup onaylatılıyor. Limana giriş ücreti 15 €. Rıhtımda numaralandırılmış yerlerden biri balkondan gösterilerek size ayrılıyor.

Mikonos

Mikonos Marina (Yeni Liman)(11.06.2012 15:00) (Imray S.255)

37°27’.856N 25°19’.626E.

Giriş ve ilk 2 ponton derin. Benim yanaştığım ilk pontonun doğu yakasının deniz tarafı 5 m. derinlikte. Bazı yerlerde palamar halatı var, çok uzun ve hafif eğimle denize giriyor. Diğer halatlara takılmamak için dikkat edilmeli.

Su ve elektrik kutuları paslanmış, çalışmıyor. Su ve mazot tankerlerle geliyor. Deniz berrak. Marina ücreti yok. Normal liman girişi işlemleri yapılıyor ve ücret ona göre ödeniyor.

Mikonos - Ormos Korfos (11.06.2012 12:00) (Imray S.254)

Mikonos şehrinin güneyinde Ormos Ornos’un kuzey tarafı. Kuzeye açık. Derin koy, 5-6 metreye demir attık. Girişte sancakta kalan su üstü döküntülerine dikkat gerekiyor. Dip kum ve erişte. Deniz temiz ve berrak.

Mikonos – Güney Koy

37°27’.384N 25°19’.540E.

Şehrin (yel değirmenlerinin) hemen güneyinde kalan kumsalın bulunduğu koy. 10 metrede kuma 40 m. demir attık. Altımızda 5 m. derinlik var. Demir kuma tamamen gömülmüş görünmüyor. Deniz temiz ve berrak. Kıyı kayalık. Kuzeyli havada barınılmıyor. Rüzgar sıfırdan 10 dakika içinde 27 knota çıktı. Marina’ya sığındık.