Ana səhifə

Trektocht onderlangs de Matterhorn

Robert Weijdert

!e dag
Met de auto naar Place Moulin (2000m) aan het einde van het Valpelline. Grote parkeerplaatsen. Vandaar in 1 uur langs het stuwmeer naar Rifugio Prarayer; bovenlangs is mooier (2 uur, bordjes ‘Collon’ volgen tot in het bos. Bij opvallend rondgeslepen rotsblok rechtsaf naar de hut ).

Tel: Rifugio Prarayer: 0165 – 730040

2e dag

Col di Livournea – Bivacco Luca Reboulaz
De Col di Livournea scheidt het Valpelline van het Valle di S. Barthélemy, een van de oorspronkelijkste dalen van het Valle d'Aosta. Het is de enige niet al te lastige overgang tussen beide dalen en wordt gebruikt bij kleine en grote trektochten in het gebied. De markering is aan beide zijden van de pas eerst onlangs verbeterd, waardoor met name de onoverzichtelijke noordzijde een stuk toegankelijker is geworden. Desondanks blijft het een serieuze en lange tocht.
De route

Vanaf het Lago di Livournea volgen we het slecht gemarkeerde paadje door de bodem van het dal. Het beste is om gewoon de richting van de col aan te houden en je niet te veel te laten afleiden door alle zijpaadjes in het bobbelige terrein. Aan de voet van de grote steilte naar de col gaan we in een grote links-rechts-beweging over de rechterzijde van de flank omhoog. Hier is het pad wel duidelijk zichtbaar. Eerst volgen we de de morenekam; daarna gaat de route door blokkenvelden zigzaggend omhoog. Het pad is met verfstrepen en steenmannetjes gemarkeerd. Eén steiler stuk onderlangs een rotswand vereist wat extra aandacht. Vaak ligt er nog wat sneeuw. (Er ligt rechts onder rotswand zelfs nog ijs.) Tussen grote rotsblokken door, de markeringen volgend, naar het pasje, een scherpe inkeping in de graat (2858 m) die uit veelkleurig gesteente is opgebouwd.

De andere zuidzijde is veel toegankelijker. Eerst scherp door de rotsen steil naar links en dan door de rotsblokken naar beneden, waar we al snel op de hoogste almweiden van het Barthélemydal uitkomen. Even verderop ligt naast het grote meer van Luseney Bivacco Luca Réboulaz (2575 m).
Startpunt: Rifugio Prarayer (2005 m)

Categorie: IV

Tijdsaanduiding: 5,5 uur; 3,5 uur terug

Hoogteverschil: 850 m

Dag 3

Bivacco Luca Reboulaz (2590 m) – Rifugio Barmasse (2169 m)
Vanaf de bivakhut is aan de oostzijde de smalle inkeping van het Fenêtre de Tzan te zien. Het is het eerste doel voor de volgende dag. We lopen eerst terug over het pad van de vorige dag, steken dan zonder veel hoogte te verliezen over naar de andere kant van het dal en klimmen in steile zigzagjes naar de col op 2734 m. Aan de andere ligt een van de mooiste trajecten van de trektocht, de afdaling naar Bivacco Tzan (2489 m). Het paadje slingert zich over de glooiende hellingen langzaam naar beneden tot bij het Lago di Tzan en het opvallende blokkenveld daarnaast. Rechts iets boven het meer ligt het bivacco. Er is plaats voor 9 personen en het is redelijk schoon.

Achter het meer loopt de route in een open landschap verder zonder veel hoogteverschillen langs de alm van Drayère (2355 m) tot op de bergrug die de waterscheiding met het Valtournenche aangeeft. Hier, op het Finestra d’ Ersa (2290 m), is even de Matterhorn zichtbaar. Aan de andere kant naar beneden en over de almweg in noordelijke richting, een beetje eentonig, naar de huizen die aan de zuidzijde van het Lago di Cignana zijn gelegen. Het grootste huis is Rifuguio Barmasse (2169 m), een wat ouderwetse privéhut met 24 slaapplaatsen. De keuken is voortreffelijk.

Tijdsaanduiding: 7 uur

Hoogteverschil: enkele honderden meters omhoog en omlaag.

Telefoon Rifugio Barmasse: 368.217365
Dag 4

Rifugio Barmasse (2169 m) – Cervinia (2000 m)
Vanaf de hut eerst over de dam naar de overkant van het stuwmeer. Daar linksaf. Over het brede pad langzaam omhoog. Na een half uur rechtaf langs de alm van Cignana (2298 m) naar de Finestra Cignana (2441 m). Indrukwekkend uitzicht op de Matterhorn. We dalen nu af over mooie weiden tot aan de rand van het bos. De route van de Alta Via daalt hier af naar Perrères in het Valtournenche; wij volgen het paadje dat – veel minder duidelijk - bijna horizontaal verder loopt naar de alm van Eve Nère sup. (2195 m). We volgen het pad min of meer horizontaal blijvend in noordelijke richting. De route is niet altijd even duidelijk. De almhutten zijn de oriënteringspunten: alm van Bayette (2288 m) en Maberge (2299m). Bij de laatste dalen we steil af naar Cervinia, waar we het dorp bereiken op de hoogte van de golfbaan. Tussen de golfbanen door naar het dorp.
Tijdsduur: 7 uur

Hoogteverschil: 350 meter omhoog; 450 meter omlaag, veel op en af.

In Cervinia zijn verschillende goede hotels. Hotel Mignon is een goed adres; anders informeren bij het toeristenbureau.
Dag 5

Cervinia – Cheneil (2105 m) – Cretaz (1501 m)

Vanuit het centrum van Cervinia over de hoofdweg naar beneden. Bij de laatste huizen start aan de linkerkant de wandelroute naar het skistation van Öllia Perron (2274 m). De route is onoverzichtelijk, omdat er overal gebouwd wordt. De stukken tussendoor zijn echter erg mooi, met fraai uitzicht op de route van de vorige dag aan de overzijde van het dal. Wie het hier voor gezien houdt kan de kabelbaan naar beneden nemen; de eigenlijke route loopt over het hoogtepad naar Cheneil (2105 m) en vandaar in een steile afdaling door het bos naar Cretaz. Vanaf het skistation is de route duidelijk en goed aangegeven.

Tijdsduur: tot aan het skistation: 3,5 uur. Tot Cretaz: 7 uur

Hoogteverschil: 270 m omhoog; 770 m omlaag.

Met de bus terug naar Valpelline (ongeveer 3 uur).
Beste kaart: IGC 108 1:25.000 Cervino Matterhorn Breuil Cervina Champoluc

De route tot aan Rifugio Barmasse staat beschreven in:

Bergwandelingen, beklimmingen en trektochten in Valpelline en Val Ollomont, Robert Weijdert, 2008