Ana səhifə

1   2   3   4   5
Australien II 5/12-2003 til 5/1 2004
af Svend Aage Linderström
I perioden 20/9-15/10 2001 besøgte min hustru og jeg for første gang Australien, den gang fravalgte vi at besøge Brisbane, Alice Springs og Perth. Vi blev grebet af Australien, og vore tanker har siden kredset mange gange om down under, så der skulle ikke meget gensidig overtalelse til at prøve endnu en tur.
Valget denne gang gik på en tur, hvor vi lagde ud med to nætter i Hong Kong, hvorfra det gik direkte til Sydney. Første mål her var en tur omkring Blue Mountains, som vi ikke fik set i 2001, endelig ville vi have en hel dags sightseeing i byen. Næste mål blev Alice Springs som base for en tur ind til Ayers Rock, inden det gik videre til Perth og hovedmålet, en rundtur i Western Australia, som bragte os fra Albany i syd til Monkey Mia i nord i et behageligt tempo med 3 overnatninger på alle hovedmål.
Vi lod igen MyPlanet være teknisk arrangør, der sørgede for flybillllet København-London-Hong Kong-Sydney-Alice Springs-Perth-Singapore-London-København med British Airways og Quantas. I pakken var billeje på alle lokaliteter i Australien, luksushotel i Hong Kong og alle rejseforsikringer og skatter samt visum til Australien til en pris af 35.733,- kr.
Vi havde selv hjemmefra booked de fleste overnatninger (alle pånær Wisemans Ferry og de tre overnatninger til og fra Denham). For det meste har vi boet i campinghytter, der fungerer som små sommerhuse med eget bad, køkken/alrum, aircondition osv. Disse var primært bestilt gennem kæden BIG4 på www.big4.com.au - et medlemskort kan købes for 30 AUD og giver op til 10 procents rabat, hvilket hurtigt bliver tjent ind.
Internet er meget udbredt i Australien, og vi har overhovedet ikke haft problemer med at finde oplysninger om overnatningsmuligheder. I dagbogen er beskrevet nærmere, hvor vi har boet og til hvilken pris.
Jul er det samme som sommerferie i Australien, derfor måtte vi på hele turen betale højsæsonpriser. Kursen på AUD var høj, svingende mellem 4,48 og 4,57 Dkr. Et kreditkort er uundværligt og kan bruges stort set overalt, også i supermarkeder, ligesom kontantautomater findes i alle større byer. Når du bestiller logi via internet, opkræves et forskud på mindst 50 procent af lejen, resten betales forud ved check in og ikke som herhjemme ved tjek ud.
Ved billeje har vi købt ekstra forsikring, der har nedsat vort ansvar til 350,- AUD, disse forsikringer koster 12,- AUD pr dag. Benzinpriserne er behagelige fra 0,88 til 1,12 AUD pr liter, billigst i de store byer, dyrest ved Ayers Rock og Denham. Der er venstrekørsel i Australien, og det er en fordel at medbringe et internationalt kørekort. Trafikken afvikles generelt fornuftigt, aussierne kører hverken værre eller bedre end danskerne. Vejene er generelt gode, og vi har stort set kun kørt på asfalt.

Prisniveauet syntes at have fået et pænt hop siden vort besøg i 2001, varerne i supermarkederne var på dansk prisniveau. Vin er stadig dyrt, de billigste mærker til 13,- AUD. Hele turen har i alt kostet os 70.000,- Dkr.
Australien er nu beriget med hele 4 fieldguides, ingen er på europæisk standard og illustrationerne er generelt af ringe standard. Slater kan ligge i lommen, mens Pizzy og Knight har den bedste tekst. Til gengæld er den nye guide til pattedyr fremragende og Lonely Planet er som altid en god og sikker følgesvend, se litteraturlisten.
Solopgang var lidt over 5, solnedgang lidt efter 19.
Kate og Ulrik Andersen, Lene Hansen og Stig Jensen, Jørgen Hansen og Vivian Foldager takkes alle for vigtige informationer. Den største tak skal dog gå til Frank O’Connor, hvis hjemmeside er uundværlig for alle, der besøger WA. En stor tak til rangerne i Uluru NP og Two Peoples Bay samt caretakers i Dryndra, der alle hjalp med at få et par gode arter på listen.
Turen gav i alt 277 arter, hvoraf 80 var nye, hvilket igen har bragt min Australiensliste op på 480 arter. Vi så 25 arter pattedyr, heraf 14 pungdyr, 23 arter krybdyr osv. Nogle har brændt sig fast på nethinden, delfiner og tropikfugle ved Sugarloaf Rock, kænguruerne på engen i Dryandra, søkøer og delfiner ved Monkey Mia osv.
Denne rapport er skrevet for at blive brugt og må gerne kopiere i ikke kommercielt øjemed.

Svend Aage Linderström

Vestre Ibsvej 18

2680 Solrød Strand

email : sal(at)c.dk - (at) skal erstattes med @, men i disse spamtider .....

Dagbog
Fredag den 5. december 2003

Forlod Solrød Strand kl. 13.15 og overlod bilnøglerne til Thomas 13.40 ude i lufthavnen. Check in uden de store problemer, så vi forlod Kastrup med BA’s 737 16.15 (GMT +1), landede i London Heatrow 16.40 GMT, videre med BA 747 en time forsinket 19.25.

Vejret i Danmark : NV 10, 3/8, sigt > 25 km, tørt, 7 C; i London NØ 3, 68, byger, 7 C.
Lørdag den 6. december 2003

“Hov, nu er der kun 1 km til Hong Kong”, hvorefter jumboen satte hjulene solidt på landingsbanen i Kai Tak Airport kl. 14.20 (+8 timer GMT), hvorved forsinkelsen var indhentet. Vi tog lufthavnsekspressen fra den arkitektonisk smukke lufthavn til Kowloon station (15.30-15.50), hvorfra vi kom med gratis shuttlebus til vor hotel, New World Renaissance (luksushotel), 22 Salisbury Road i Tsim Sha Tsui, som kostede 1.620,- Dkr for to nætter, særtilbud for gæster, der flyver med Quantas. Vi gik en tur langs havnefronten og endte i Kowloon Park 16.10-19.20.

NB - en særlig rapport dækker denne de af turen og er inkluderet her som bilag.

Vejret : NV 3, 0/8, sigt > 10 km, tørt, 20-26 C.
Søndag den 7. december 2003

Tog med toget ud til Tai Po Market, videre med taxi til Tai Po Kau Nature Reserve, der er en skovklædt dal i New Territories 9.00-11.05. Efter en frokostpause gik turen over til Hong Kong Island, hvor vi fra Star Ferry Terminal tog bussen op til Peak Tram for at køre med den berømte sporvogn op til toppen af The Peak, hvor vi gik turen rundt om toppen 15.00-16.05. Søndage er til udendørs aktiviteter, og vi følte absolut, at Hong Kong er en millionby ! Vi endte dagen i Kowloon Park.

Vejret : NV 2, 4/8, sigt 5 km, tørt, 20 C.
Mandag den 8. december 2003

Besøgte Mai Po Marshes 9.30-14.00 - en fuglelokalitet af verdensklasse ved grænsen til Folkerepublikken, se nærmere i den særlige rapport for Hong Kong. Mai Po var absolut en stor oplevelse med et mylder af fugle i Deep Bay set fra floating hide - godt at WWF har bevaret denne perle.

Tog tilbage til Kowloon Park, inden vi 17.45 kørte til Kai Tak Airport, ankomst 18.30, hvor vi brugte de sidste HK$ til et par velvoksne clubsandwich, inden Quantas 747 lettede 21.10 (GMT +8) med kurs mod Sydney.

Vejret : Ø 3, 4/8, sigt > 10 km, tørt, 18-22 C

Tirsdag den 9. december 2003

Landede i Sydney Airport 8.30 (+11 GMT), efter at et par larmende møgunger havde holdt os vågne det meste af natten. Fik vor Holden Astra, kørte forkert vej ud fra lufthavnen, så vi brugte en lille times tid med at finde den rette vej, først 10.30 satte vi kursen mod Blue Mountains, 11.15 nåede vi Glenbrook, der er porten til Blue Mountains. Fortsatte med flere småstop til Katoomba, som vi nåede til frokost 13.00, brugte det meste af tiden ved Echo Point, inden vi 16.15 tjekkede ind på Katoomba Town Centre Motel (enkelt og pænt), 218 Katoomba Street, som lå centralt, til en pris af 98,- AUD incl. en glimrende morgenmadsbuffet, booking via www.katoombamotel.com - middag på et lille pizzaria tæt ved.

Vejret : NØ 3, 2/8, sigt > 25 km, tørt, 17-24 C.
Onsdag den 10. december 2003

Morgentur omkring Echo Point og svævebanen, tæt tåge havde lagt sig i dalen, så kun Three Sisters stak op, hvilket i følge de lokale er et sjældent, men meget smukt syn. Stien ud til Katoomba Falls gav både Pilotbird og Lyrebird, så vi forlod Katoomba 9.30 og gjorde et lille smut ud til Evans Lookout 9.40-9.50, inden vi kørte ud mod Jenolan Cave og retur 10.10-12.10. Da vi nåede Jenolan Cave, fik vi oplyst, at vejen lige straks ville blive lukket et par timer grundet vejarbejde, hvorfor vi valgte straks at returnere. Frokosten blev indtaget i Lithgow, der vel nærmest er vendepunktet for mange udflugter i Blue Mountains, da den nordlige og sydlige rute omkring bjergene mødes her. Vi gjorde en afstikker, da vi fortsatte i nordvestlig retning til Capertee, hvorfra vi fulgte vejen mod øst til Glen Davis, et af de eneste steder, man kan finde Regent Honeyeater, hvilket lykkedes. En død koalabjørn lå på vejen ved siden af en lige så død varan, ofre for nattens trafik, sidstnævnte igang med et sidste festmåltid.

Kørte retur til Lithgow, fortsatte uden stop på nordsiden af Blue Mountains mod Richmond og Windsor, hvor vi satte kursen mod nord til Wisemans Ferry, hvor vi indlogerede os på Wisemans Ferry Inn, hvor vi gav 60 AUD for et møg beskidt dobbeltværelse. Den ikke specielt velsmagende aftensmad kunne indtages med kroens alt andet end ædru gæster, der veltankede satte sig ind i deres biler for at køre hjem.

Vejret : NØ 3, 0/8, sigt > 25, tørt, 17-30 grader.
Torsdag den 11. december 2003

Morgentur langs floden 6.30-7.35 inden vi tog kabelfærgen over til Dharug NP. Først gik turen op ad den gamle landevej, et imponerende arbejde udført af straffefanger, siden kørte vi hen til lejrpladsen, hvor vi gik en lille tur i nationalparken. 7.55-10.15.

Retur til Wisemans Ferrrry, hvorefter vi kørte tværs gennem udkanten af Sydney ned til Royal National Park 12.45-15.15. Hvor Dharug NP havde masser af flot og vild skov, var Royal NP mere friseret. Kørte retur til lufthavnen, hvor vi afleverede bilen, der havde bragt os 733 km rundt i New South Wales. Tjekkede ind på Ibis Hotel Sydney Airport (pænt og moderne), 205 O Riordan Street, pris 244,- AUD for to nætter incl. morgenmad, fundet via www.sydney.com.au/resort.

Vejret : S 3, 4-8/8, byger, sigt > 25, 22-32 C.

Fredag den 12. december 2003

En regnvejrsdag, gav os god tid på hotellet og fik mailet hjem, inden vi gik ned til Mascot station og tog City Rail ind til Circular Quay, hvor vi i silende regn så operahuset, botanisk have og Darling Habour og fik oset rundt i The Rocks. Det var store julefrokost dag, så alle planer om at indtage en middag med udsigt over havnefronten måtte opgives, da alt var booked. 10.30-16.00, vejret : SV 2, 8/8, sigt > 10, regn og torden, 20 C.

Lørdag den 13. december 2003

Forlod Ibis Hotel og kørte med gratis shuttlebus til lufthavnen ca. 1 km derfra 8.30-8.40, lettede fra Sydney 10.15 (+11 GMT) med Quantas 737 og landede i Alice Springs 11.35 (+9,5 GMT). Fik udleveres et ordentligt skrummel af en Holden Commodore, hvorefter vi kørte ud til udkanten af Alice Springs efter lidt frokost til Telegraph Station 13.10-15.05, hvor vi fik et godt indblik i pionertiden i Australien. Det lille museum er absolut et besøg værd, og udstillingen fortæller også om relationen til det aboriginale folk, der først virkede som stolte og slidsomme arbejdsmænd, siden fik civilisationen gjort dem til alkoholikere, og blandingsbørn blev tvangsadopteret - hvem sagde Grønland? Også i dag er urbefolkningen udstødt, på vejen til lufthavnen findes et lille township, der syntes præget af arbejdsløshed, misbrugsproblemer, ligesom vi så enkelte prostiturede inden i byen.

Vi tjekkede ind i en glimrende ensuite cabin (glimrende) på Macdonnell Range Holiday Park i den sydlige udkant af byen, pris 156,60 AUD for to nætter fratrukket BIG4-rabt, booking via www.macrange.com.au Aftentur ud til Simpsons Gap 17.45-18.45 for at se klippekænguruer.

Vejret: Ø5, 1/8, sigt 25 km, tørt, 33 C.

Søndag den 14. december 2003

Soloppgangstur ud til Tanami Road og Kunoth Well nord for Alice Springs med masser af ørkenfugle, et lækkert område, og skulle noget på turen have været ændret, ville det netop have været en dag mindre ved Yulara og en dag mere i Alice Springs med endnu en morgentur til Kunoth Well. Fik både Black og Pied Honeyeater, men kunne ikke finde Grey. Af andre spektakulære arter skal nævnes Ground Cuckoo Shrike og Australian Bustard og ikke mindst det austraulske nationaldyr, Red Kangaroo. 5.45-7.45.

Forlod Alice Springs 9.30, gjorde flere stop undervejs og nåede frem til Yulara 14.50, hvor vi indlogerede os i en cabin (jævn standard uden bad og toilet) for 296,- AUD for to døgn, booked via campground.supervisor@ayersrockresort.com.au.

Betalte 2 x 16,25 AUD for at komme ind i Uluru NP, hvor vi holdt i kø med alle de andre (vi havde dog slukket bilmotoren) 18.05-19.50 for at se solnedgang over Ayers Rock, der vel nærmest lignede en kæmpemæssig Irma-chokolade-marengs-rutebil - en af de oplevelser, der på en gang både er smuk og storslået og alligevel lidt af et antiklimaks. Vejret : Ø 3, 0/8, sigt > 25, tørt, 25-38 C.

Mandag den 15. december 2003

Showet gentog sig nu fra den anden side af Ayers Rock, hvor vi nu så solopgangen 5.20-7.55, der gik nu lidt Hong Kong i oplevelse, da vi var omgivet af mange turistbusser. Ayers Rock lignede stadig en Irma-chokolade-marengs-rutebil i overstørrelse. Ørkenen var grøn efter mange regnskyl en måned tidligere, og Kata Tjuta (The Olgas) var en stor oplevelse med klipper i et frodigt landskab med en del fugle. Til sidst blev varmen dog ganske ulidelig, så vi kørte hjem til siesta 8.25-11.15. Eftermiddagstur ud til Cultural Centre (en skuffelse) og Ayers Rock 15.50-17.55.

Vejret : Ø 2, 0/8, sigt > 25, tørt, 27-41 C.
Tirsdag den 16. december 2003

Gav den en spand kul ind ad Lasseter Highway 7.00-8.50, spiste morgenmad i Erldunda 8.50-9.35 incl. stop 20 km efter byen ved fuglested - og nåede Alice Springs 11.05, inden vi tog ud til West Macdonnells 11.15-16.15, hvor vi kiggede ved Glen Helen (elendig frokost) 12.25-13.10, Ormiston Gorge 13.15-14.10, Ochre Pits 14.25-14.40, Ellery Creek Big Hole 14.50-15.20. Tjekkede ind igen på Macdonnell Range Holiday Park, herefter en tur til Sewage Ponds, 17.00-18.00, hvor der var masser af ænder. Eftermiddagen var præget af noget så usædvanligt som kraftige byger.

Vejret : Ø 3-5, 4-6/8, sigt over 25, tordenbyger, 32-36 C.
Onsdag den 17 december 2003

Morgentur i området langs vejen syd og øst for campingpladsen 6.10-7.10, hvor bl.a. Redthroat blev set. Efter lidt morgenmad kørte vi ved 8-tiden ud til lufthavnen, afleverede bilen, der havde fragtet os i alt 1.740 km og lettede 9.25 med en British Aerospace 140 med Quantas til Perth, ankomst 11.15 (GMT+8). 12.05 sad vi i vor Toyota Corella, hovedferien var begyndt. Vi kørte ud mod Fremantle 12.30-15.30, hvor vi på en lille cafe ved fæstningen fik den mest suveræne gang nachos, vi nogensinde har fået ! Vandrede langs den smukke havnefront. 15.45 ankom vi til BIG4 campingpladsen ved Woodman Point, 225,90 AUD for 3 overnatninger i en glimrende holiday chalet. Gik en tur end til jettyen ved havet.

Vejret : Ø 3, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 25-34 C.

Torsdag den 18. december 2003

Lidt morgenobs ved Woodman Point, dernæst ind til Fremantle Northport, hvor vi tog færgen til Rottnest Island 10.00-10.30. Hele dagen på Rottnest Island 10.30-16.30, hvor de rige og de unge holder til - og ikke mindst masser af Quokka, små kænguruer, som hollænderne, der opdagede øen, mente var rotter, hvilket forklarer øens navn. Golfbanene og de mange indsøer har et rigt fugleliv, og glem endelig ikke bageren, der har et stort udvalg af lækre og friskbagte pies. Vi returnerede til nordhavnen via centralhavnen, hvorfor turen hjem varede 16.30-17.20.

Vejret : V 6,6-8/8, sigt > 25, en let byge, 24 C.
Fredag den 19. december 2003

Morgentur ved Woodman Point, 6.45-7.50. Fulgte herefter kysten langs Rockingham, 9.00-10.40, hvor vi stoppede ved flere udsigtspunkter og ved Lake Richmond. Ved kysten ud for Penguin Island så vi en enkelt pingvin. Kørte ind i landet og kiggede ved Lake Walyungup 10.45-11.05 og Lake Cooloongup 11.05-11.20, som vi overskuede fra den gamle landevej - næppe det mest inspirerende sted. Kørte ind til Thomsons Lake, som gav en lidt større oplevelse, da området er nationalpark omkranset af skov, hvor vi fik turens første ordentlige view af en flok kænguruer, 11.40-12.20. Forsøgte at finde Forestdale Lake, men vejen dertil var lukket, og vi endte i stedet i et nyudstykket villakvarter. Efter siesta en tur langs stranden ved Woodman Point 15.45-16.30.

Vejret: 3-6, 5-2/8, sigt > 25 km, tørt, 21-24 C.
Lørdag den 20. december 2003

Lidt morgenobs ved Woodman Point, som vi forlod 9.05. Kort stop i Mandurah 9.40-10.00, inden vi kørte ned langs Peel Inlet med flere stop ved egnede udkigsposter 10.25-11.30, dernæst ud til kysten ved Yolgorup og Preston Beach, hvor vi stoppede for frokost, 11.50-13.00. Kørte ind i landet til Benger Swamp 13.15-14.20, uden den store succes, da vi ikke kunne finde åbent vand i området. Nåede frem til Busselton 15.20, hvor vi indlogerede os på Beachlands Holiday Park, 10 Earnshot Road, endnu en BIG4 campingplads, hvor vi boede i en glimrende cabin for 480,- AUD for tre nætter i den absolutte højsæson, booking via www.beachlands.net.

Vejret: V 5, 0/8, sigt > 25, tørt, 24 C.
Søndag den 21. december 2003

Morgentur langs kysten ved Busselton 6.10-7.35, hvor et par delfiner kom meget tæt ind under land. Herefter tog vi på tur langs med og inde i Leeuwin NP og endte ved Lake Cave 8.55-10.55. Mens fruen gik ned i grotterne på guided tur, gik Svend fra Lake Cave til Conto Campground, 10.55-13.00, hvor turens første Tiger Snake dukkede op, heldigvis på et par meters afstand - og på vej væk ! En lille flok Longbilled Black Cookatoos var en stor oplevelse og et godt indblik i, hvor sårbar naturen er, arten lever en nødder fra en enkelt art træ.

Et af turen højdepunkter og et uforglemmeligt øjeblik indtraf, da vi ved Sugarloaf Rock i Cape Naturaliste så 30 delfiner svømme rundt om klippen mens 10 tropikfugle fløj rundt i parringsflugt - en enkelt prøvede flere gange at lande på toppen af klippen, hvor de forlængede røde halefjer kom til sin ret. 13.40-15.20

Eftermiddagstur langs kysten i Busselton, 16.30-17.40.

Vejret: V 2-7, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 24 C.

Mandag den 22. december 2003

Kørte ned til Augusta, 7.55-8.55, hvor vi besøgte området omkring Point Leeuwin. Fortsatte op langs kysten, hvor vi kørte ud til Foul og Hamlin Bay, 10.40-11.30. Eftermiddagstur ud til Sugarloaf Rock, hvor der dennegang var abslut intet at se.

Vejret: Ø 3, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 26-33 C.
Tirsdag den 23. december 2003

Skiftedag, hvor vi forlod Busselton og kørte gennem de store skovområder via Nannnnup og Bridgeton til Diamond Tree, 8.15-10.05. Diamond Tree er et flot kæmpetræ, som vovehalse kan klatre op i til en udsigtsplatform, vi valgte nu blot at gå en lille tur rundt om træet i den tætte skov, hvor der var en del fugle, 10.05-10.40. Fortsatte mod Walpole og Norndup NP, hvor vi gjorde et kort ophold 11.30-12.40, inden vi kørte gennem både Denmark og Bornholm for at nå Albany 14.00. Smuttur ud til The Gap 14.00-14.45, inden vi tjekkede ind på Middleton BEACH HOLIDAY PARK PÅ Flinders Parade, hvor vi boede i en lækker deluxe ensuite cabin for 315 AUD for tre døgn, kan bookes via http://holidayalbany.com.

Vejret : SØ 5-10, 0/8, sigt > 25, tørt, 20-24 C.
Onsdag den 24. december 2003

Bag campingpladsen ligger den udemærkede Lake Seppings, hvor en natursti med flere udsigtspunkter og et enkelt fugleskjul, er en god oplevelse, 5.50-7.20, kørte herefter ud til Emu Point, 8.30-8.50, inden vi kom til Two Peoples Bay, hvor området mellem visitor centre og Little Beach blev et klug med Western Bristlebird, Western Whipbird og Noisy Scrubbird, tre af de sværeste og mindst udbredte arter i Australien. Bristlebird fandtes nemt ved parkeringspladsen ved visitor centre, scrubbird levede op til sit navn og var noisy og med uvurderlig hjælp fra rangeren lykkedes det også at finde whipbird. 8.50-11.10.

Herefter tur ud til Torndirrup NP 11.40-12.45, hvorefter vi brugte resten af dagen langs stranden og vandrede ind mod Albany 14.30-17.10. Julemanden kom på en motorcykel, kun enkelte myg kunne genere julebøfferne på terrassen.

Vejret : NØ 5-7, 0-3/8, sigt 25 km, tørt, 17-23 C.

Torsdag den 25. december 2003

Morgentur langs golfbanerne og Lake Seppings 6.15-7.45, kørte herefter ind til Stirling Range NP 8.50-9.40, som vi forlod 11.35 for at fortsætte til Porongurup NP - de eneste nationalparker i WA, hvor vi måtte betale entré på 9 AUD, billetten gælder til begge parker, 11.50-12.30. Eftermiddagstur ud til Frenchmans Bay 17.15-18.00 og solnedgangstur til Two Peoples Bay 18.35-20.15.

Vejret : SV 5, 6/8, sigt > 25 km, tørt, 19-24 C.
Fredag den 26. december 2003

Fra nu af gik det mod nord, et vendepunkt på turen. Efter lidt morgenobs langs stranden 6.25-7.30, forlod vi Middleton 9.05 for at sætte kursen mod Narrogin, hvor vi holdt en længere pause, inden vi 14.10 kom til Dryandra Woodland. Turen mod nord var trist med uendelige, høstede kornmarker og mennesketomme wild west-byer.

Det blev dog varmere, jo længere vi kom ind i landet, og Dryandra blev et højdepunkt med flot skov. Vi boede i en gammel lejrskolehytte med pungrotter på loftet til den rørende pris af 120 AUD for tre nætter. Hytterne var primitive uden aircondition, med bad og gammeldaws komfur, linned skal man selv medbringe, der er hverken tæpper (absolut ikke nødvendigt) eller puder. Booking via www.dryandravillage.org.au - området ejes af Lions Club, der i det hele taget skal have stor ros for at bruge meget energi på at pleje naturen mange steder i Australien.

Vandrede og kørte lidt rundt i området, besøgte bl.a. Old Mill Dam og Congelin Dam for til sidst af opleve showtime ved 20-tiden, da vore tre logerende pungrotter forlod vor hytte via terrassen - det var knapt så morsomt ved 4-tiden, når de kom støjende hjem efter deres nattesjov !

Vejret : SV 8, 5/8, sigt > 25 km, tørt, 19-28 C.
Lørdag den 27. december 2003

Morgentur til Old Mill Dam og Congelin Dam i Dryandra, hvor vi også vandrede ad Kawana og Wandoo Walk, 6.15-9.10, efter morgenmad indkøb i Narrogin, hvorefter vi småluntede lidt rundt ved hytten. Ved 13-tiden var varmen ulidelig, så vi holdt en god, lang og storsvedende siesta frem til 16.25-18.15, hvor vi kørte en tur rundt i parken. 19.00-20.45 nightdrive ud mod Old Mill Dam og Congelin Dam, hvilket gav mange dyr bl.a. python, echidna, flere kænguruer m.v. Højdepunktet blev dog den Numbat, der tidligere på dagen hoppede rundt ved indkørslen til Lions hytteby - WA’s nationaldyr og et af de sjældneste pungdyr, der nærmest ligner et stort, stribet egern.

Vejret : NØ 8, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 42 C
Søndag den 28. december 2003

Atter hele dagen i Dryandra. Morgentur langs Old Mill Dam 6.50-9.00, dernæst tur langs Gura Road 9.50-11.00, eftermiddagstur på Ochr Trail, hvor det lykkedes at se endnu en Numbat og den vestlige race af Crested Shrike Tit 14.25-17.00, sluttelig nigthdrive langs Gura Road, hvor vi fik set Woylie.

Vejret : SØ 4, 6/8, sigt > 25, tørt, 21-28 C.
Mandag den 29. december 2003

Tid til at forlade Dryandra, morgentur langs lejren 6.15-8.30. Afgang 10.05, hvor vi satte kursen direkte mod Northam, inden vi trak ud til kysten nord for Perth ved Gingin, 12.55. Fulgte Highway 1 mod nord, frokost i roadhouse ved Reagans Ford, inden vi nåede kysten ved Dungara 16.00, overnatning på Dongara Motor Inn, 77,- AUD for et nydeligt dobbeltværelse, aftensmad i baren på vort hotel omgivet af nedringede, blege servitrusser og tørstige aussie-men.

Vejret : W 5, 5/8, sigt > 25, tørt, 24 C.
Tirsdag den 30. december 2003

Ved Dongara udmunder Irwin River, hvor en del fugle holder til, bl.a. en større skarvkoloni (Pied Cormorant), som vi studerede 8.00-9.00, satte kursen mod nord til Geraldton, der er et meget populært sted at holde sommerferie, 9.40-10.00. Fortsatte op til Kalbarri, hvor vi ankom 11.30 og tjekkede ind på Kalbarri Motor Hotel, hvor vi for 76,- AUD fik et glimrende værelse med havudsigt. Kiggede lidt langs lagunen, handlede, fik frokost og dasede, inden vi 16.00-19.30 først kørte syd på langs kysten og besøgte alle udsigtsstederne i Kalbarri NP. Ved nationalparkgrænsen sås Euro og Red Kangaroo sammen på en udyrket mark på østsiden af vejen, og da kort efter så Western Grey Kangaroo på golfbanen i Kalbarri, havde vi på en halv time scoret Big3. Sluttede dagen med forskud på en nytårsmiddag med udsøgt søføde.

Vejret : W 5-10, 0/8, sigt > 25, tørt, 30-36 C.

Onsdag den 31. december 2003

Kiggede lidt langs flodmundingen af Murchison River og ved Meanarra Hill efter dog først at have set pelikanerne blive fodret 8.45, 8.30-10.45, sidste stop blev ved Murchison River Bridge. Det lykkedes os at se Thorny Devil på vejen. Nåede Billabong Roadhouse 11.45, og fortsatte 12.00 op mod Overlander Roadhouse. Efter at være drejet af her, gjorde vi stop ved Windmill km 10,5 og Windmill km. 19, 12.20-12.50 - begge steder lidt småfugle og meget varmt. Kørte ud til Hamlin Pool, hvor vi så de berømte stromatolitter, verdens ældste form for liv 13.00-13.25. Et aussiepar var dog meget forargede over, at de ikke kunne komme til at fiske her på grund af nogle kalkformationer i vandet. Til vor store fortrydelse var campingpladsen lukket, så vort håb om frokost blev udsat til Nanga Bay 13.50-13.55, der var lige så lukket. Nåede Denham 14.20, hvor vi tjekkde ind i vort lille rækkehus i Shark Bay Cottages i en coastal unit (de eneste bølger vi kunne se, var bølgeeternit på husene foran os), pris 345,- AUD for tre nætter, booking via www.sharkbaycottages.com.au

Vandrede rundt på strandpromenaden og slappede af. Holdt nytår tre gange, først kl. 21.00 lokal tid, da det var nytår i Sydney, igen 24.00 og næste morgen 7.00, hvor det passede med danske forhold.

Vejret : V 8, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 34 C.

Torsdag den 1. januar 2004

Kørte ud til Monkey Mia, entre 6 AUD pr næse for en dagbillet, der imidlertid også gælder den efterfølgende dag, hvor vi var 9.15-10.45, tids nok til at se en flok delfiner, 9 i alt, komme ind til kysten og blive fodret. Monkey Mia har længe været kendt for, at delfinerne kommer tæt på land, og et systematisk fodringsprogram får dem helt ind til strandkanten. Det er et smukt syn, men det virker forlorent, når de selvbestaltede rangers fortæller om fodringsetik osv. Det er cool cash og turistfælde, om end en af de mere begivenhedsrige af slagsen.

Slappede af, men tog dog en eftermiddagstur ud til Little Lagoon 17.15-19.30.

Vejret : W 8, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 34 C.

Fredag den 2. januar 2004

Hele dagen i Monkey Mia 9.20-16.30, hvor vi deltog i et boattrip 13.00-16.15 for 54,- AUD pr. styk for den tur, de kalder Mermaid Myth, hvor søkøerne er hovedmål, vi så 8 fra båden plus havskildpadder, delfiner - bl.a. en sovende flok hvilket kaldes pølser på snor, da de ligger side ved side, søslange og lidt fugle. Turen kan bestilles via www.monkeymiawildsights.com.au og går med katamaranen Shotover - et must for alle, der besøger Monkey Mia. Kørte de tyve minutter retur til Denham med en underlig fornemmelse af, at en rigtig dejlig ferie var ved at være overstået.

Vejret : V 10, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 35 C.
Lørdag den 3. januar 2004

Dagens målsætning var at komme tæt på Perth uden at nå helt derind til den sidste overnatning i Australien i denne runde. Forlod Denham 7.25, på vejen stop ved nogle småfugle, hvor en flot gammel Blackeared Cuckoo blev skræmt ud af en busk - en af de vanskelige arter i Australien. Stop ved Overlander Roadhouse 8.30-8.40 og igen ved Billabong Roadhouse 9.00-9.05, nåede Geraldton 11.05-11.40, inden det blev tid til frokost i Dongara 12.20-13.35, fortsatte langs kysten ned til Jurien, ankomst 14.40, hvor vi bookede os ind på det fornuftige Jurien Bay Motelhotel til 90,- AUD. En Tigersnake krydsede vejen og havde travlt med at komme væk. Vi gik en tur langs kysten, hvor en Sea Lion skvulpede i bølgerne 16.00-17.15, herefter kørte vi ud mod Cervantes, 18.30-19.30, hvor vi fik set turens sidste kænguruer.

Vejret : SV 10, 0/8, sigt > 25 km, tørt, 30 C

Søndag den 4. januar 2004

Morgentur langs stranden i Jurien 7.45-8.30, forlod Jurien 9.15 og satte kursen mod Perth, som vi nåede 12.40 efter en pause 11.15-11.45 i Gingin. Vi fik lidt frokost og gik en tur langs Swan River, inden vi 14.30 nåede lufthavnen og afleverede bilen, der havde fragtet os 4.833 km. Check in foregik i kaos, ligesom der heller ikke var styr på sikkerhedstjek og paskontrol. Så i stedet for at afgå 16.50, lettede Quantas 747 først 18.10 (+8 GMT), hvorefter vi landede i Singapore 22.40 (+8 GMT), hvilket var samme tid, som vi skulle afgå. Quantas havde dog et lille ekstranummer i baghånden, da de gennede os hen i den anden ende af lufthavnen til det BA-fly, der holdt næsten lige overfor, hvor vi ankom. Efter en del panik kunne vi afgå 0.00. Vejret i Perth : SV 4, 0/8, sigt > 25, 25-34 C, i Singapore blot bemærket, at det var 30 C.

Mandag den 5. januar 2004

Landede med British Airways 747 i Heathrow 4.55 GMT til NV 7, 4/8, byger, sigt > 5, 5 C. Afgang 7.15, ankomst Københavns Lufthavn 9.45 (GMT +1), 10.25 kunne vi sætte nøglen i døren i Solrød, og senere på dagen gik vi en tur op mod Trylleskoven, men det er en helt anden historie. Vejret: SØ4, 0/8, sigt > 25, tørt, -4 C.